Мисията на нашите социални предприятия-фурни е да продаваме не хляб, а надежда!
Продавач на Надежда
(Джани Родари)
Ако можех да имам едно
магазинче със две полички,
бих продавал… познайте какво?
— Надежда. Надежда за всички.
„Купете! С отстъпка за вас!
Всеки трябва надежда да има!“
И на всеки бих давал аз,
колкото трябва за трима.
А на тоз, който няма пари
и само отвънка поглежда,
бих му дал, без да плаща дори,
всичката своя надежда.
Ние сме компания водена от латинския смисъл на думата: “cum panis”, “да споделиш хляб с ближния”!
Нуждата от самостоятелност и устойчивост мотивира Мрежа Хлебни къщи да развие дейностите си към сферата на социалното предприемачество чрез предлагането на платени иновативни продукти и услуги. Услугите включват: тиймбилдинг за компании (бред-билдинг/Bread building); 3S алтернативно кариерно ориентиране към социално предприемачество за младежи; образователни програми за добродетели и ненасилие за по-малки ученици; образователна програма “Хлябовете и културите на света” – културна антропология за деца; събития “Хляб на тъмно” водени от незрящи за смесени групи в 100% тъмнина; уникални рождени дни, момински партита, семейна терапия и много други, които постоянно се развиват и се експериментира с нови формати и групи. Продуктите на организацията включват: образователната игра “Хлебари без граници”/Bakers Without Borders, която бе отличена със световната награда на ООН за Междукултурна Иновация 2016 (Intercultural Innovations Award) и се продава на английски и немски в цял свят; поредицата от детски образователни книжки “Приключенията на таралежа НадЕжко, Хлебар без граници”, илюстрирани и написани от основателката на Мрежата, Надежда Савова-Григорова, като към момента са издадени 4 книги за 4 различни страни от света и се предвижда публикацията им на български и за още много страни.
Тези иновативни продукти и услуги оформят модела на “социален франчайз” на Мрежа Хлебни къщи, която предлага платени обучения и лицензиране за ползването на тези методи и услуги по света. Стопанската дейност от тези продукти и услуги финансира безплатните социални програми за хлебна терапия и трудова и социална интеграция на деца и възрастни с увреждания и от различни уязвими групи (бежанци, възрастни от старчески домове, жени жертви на домашно насилие, деца лишени от родителска грижа, роми и други малцинства) и все повече иновативни, но и целенасочено простички подходи към решаването на сложни социални проблеми.
Освен услугите и продуктите на Мрежа Хлебни къщи, през 2014 г. Надежда и съпругът й Стефан създават и Хлебна Къща София – Фурна “НадЕжко”, която вече се превърна в модел на успешно социално предприятие, вече са се обучавали социални предприемачи от Бразилия, Южна Африка, САЩ, Китай, Англия, Италия, Германия, Латвия и др., които планират да откриват сродни социални предприятия в техните страни (първото бе открито през 2018 година в Латвия), като така се развива и моделът на “социален франчайз” на социалните фурни-Хлебни къщи.
Хлебна къща София – Фурна “НадЕжко” (www.nadezhko.com) e иновативен модел на социалнопредприятие–фурна за автентичен квасен хляб, която обучава и наема хора от различни уязвими групи (младежи в риск, хора с увреждания и хронични заболявания, трайно-безработни майки). Същевременно Хлебна къща София – Фурна “НадЕжко” предоставя редовни безплатни сесии с нашата уникална, –“Хлебна терапия” / Bread Therapy (www.breadtherapy.net) за хора с увреждания, травми и други специални нужди, чиято ефективност е доказана от психолози. Мисията на фурната е да служи на своя квартал и град за социално-културен център, в който всяка седмица има и общностни месения за взаимопомощ на всякакви смесени групи от различни възрасти и прослойки, като мисията ни е да “Месим, за да се смесим!”.
Защо хляб?
- Хлябът е универсален символ, познат и обичан от всички хора по света, консумиран от всеки без значение на пол, възраст, религия, местообитание и т.н. Хлябът е универсален език за сближаване и споделяне.
- Хлябът може да се приготвя от всеки, от деца до пенсионери и хора с различни увреждания, като същевременно е най-забавната кулинарна дейност.
- Хлябът ангажира, увлича и мотивира участниците като дейност много повече отколкото други обучителни дейности. Хлябът е подходяща платформа за иновативни образователни методи като teaching by doing и edutainment.
- Приготвянето на хляб развързва ръцете, отваря сърцето и очите, прави ни по-търпеливи и наблюдателни, кара ни да се вслушваме във вътрешния си глас и в мненията на другите.
- Когато хората споделят храна е много по-вероятно да стигнат до единомислие и мирни взаимоотношения, дух на сътрудничество. Затова много дипломати и бизнесмени обсъждат важни въпроси на работни закуски, обяди и вечери.
- Да си творец означава да създаваш, а не само да консумираш. Хлябът и изкуството на приготвянето му вдъхва самоувереност и добро настроение, настройва към творческо решение на проблемите, а не фиксирането в тях.
- Хлябът стимулира всичките ни сетива! Особено тактилните (допира), вкусовите и спомените събудени от аромата, което стимулира мозъчната дейност и води до по-задълбочено осъзнаване и разбиране на големите житейски въпроси: Кой съм аз? Какъв е смисълът на живота? Защо сме тук? Какво е храната за тялото и какво е храната за душата?
- За нас хлябът е индикатор за състоянието и промяната на човека и обществото. За нас максимата “не само с хляб ще живее човек” разкрива как именно хлябът като най-основната храна трябва да ни припомня постоянно за всичко друго отвъд него, най-вече нематериалното и духовното, което е и най-потребното за да сме живи, а не просто да преживяваме.
- За нас хлябът има мисията да ни освободи от него, от зависимостта от храната и материалното, за да ги видим не като цел а само като средство за връзка и любов между хората.
Зимата не е далече.
Във Вълшебната горичка,
припка весела сърничка,
среща се с животни, птички,
носи новина на всички:
– Ето там, отвъд баира,
малка фурна се намира.
Ежко Бежко е пекар,
„цар на хляба“, и сладкар,
а работният кълвач
е отличен продавач.
Пръв към новичката фурна,
изгладнял глиган се втурна:
-Девет банички със праз
бързо ще излапам аз!
Ежко хвърля поглед вещ,
към затоплената пещ:
– Ей сега ще са готови!
Ето, че клиенти нови
на опашка чакат вече.
Баба Жаба важно рече:
– Дай, кълвачо, питка вкусна,
бързо-бързо да я хрусна!
Иска медено геврече
малко, пригладняло мече.
Двете зайчета близнаци
си поръчват козунаци…
На вратата врана чука.
– Ето ме! И аз съм тука!
Фурната ви е прекрасна! –
рече тя и се прехласна
по вълшебствата тестени,
с вкус и усет подредени.
…Над гората пада здрач.
А работният кълвач,
гледа Ежко уморен.
– Имахме успешен ден,
но тревожа се, защото
свършило ни е брашното!
Нека позвъним на Лиска,
горската телефонистка.
– Лиске, чакаме доставка,
молим те за бърза справка!
– Ще погледна във тефтера.
Даааа, поръчката от вчера.
Току-що пристигна влака,
и доставката ви чака.
И съвет – не се бавете,
а към гарата тръгнете,
че отново ще вали,
да не станат куп бели.
Рече-недорече Лиска,
и дъжда навън заплиска.
– Бързо скачай във колата!
Път ни чака през гората.
– Дъжд…защо ли не почака… –
промърмори Ежко в мрака,
лекичко газта натисна
и волана здраво стисна.
Клони пукат, вятър вие…
– Късметлии ще сме ние,
ако скоро стигнем там!
– В този мрак и дъжд…не знам. –
и изпусна Ежко стон.
– Стоп! На пътя има клон!
И под силният порой,
ето, двамата герои,
вдигнаха от пътя клона.
Бавно изкачиха склона.
– Надпис „Гара“! Тук сме вече! –
Ежко, радостен изрече.
Щом доставката си взеха,
те обратен път поеха.
Ала случи се белята –
забуксува им колата
в кална и дълбока яма.
Няма да се справят двама!
Имаха късмет голям,
че дочу ги Кум Вълчан,
в този късен, нощен час.
– Не се бойте! Аз съм с вас! –
всички сили той напрегна,
мускули железни стегна,
и премести сам колата.
– Ще запомним добрината!…
…Три дни фурната работи
пак на пълни обороти,
а на следващият ден,
ранобудният елен
на вратата пръв почука.
– Брей, какво ли става тука?!
Дали само ми се струва?
Плач отвътре ми се чува.
Има някаква бележка:
„Не работи!“ Няма грешка!
Ежко Бежко се показа,
за бедите си разказа:
– Десет мишчици гризанки,
непослушни калпазанки,
са чувалите прояли
и брашното разпиляли.
А доставка друга няма…
– Да, бедата е голяма,
но ви моля, не плачете,
и сълзите избършете.
А сега и новината –
моят брат от планината
има склад с брашно чудесно!
Другото е вече лесно –
ще му пуснем телеграма:
„Спешно! Двеста килограма
от брашното изпрати ми!
Поздрав, твоят брат любими.“
Много съм ти задължен! –
рече Ежко просълзен.
…Минаха се пет-шест дена.
Баба Зима зафуча студена.
А по горската пътека,
теглят лекичко-полека,
шарена шейна, елени.
Те са много изморени,
че пристигат отдалече.
Но пред фурната са вече!
Ежко-Бежко е насреща,
и сърдечно ги посреща.
Щом видя ги и кълвача,
взе от радост да подскача:
-Тази Коледа, колет –
вкусна питка със късмет,
кифлички и козунаци,
чакайте от нас, юнаци!
Имате сърца от злато!
Нагостиха ги богато…
…От зори до късен мрак,
фурната работи пак!
Точи, меси без почивка,
Ежко Бежко със усмивка,
а кълвача ту подрежда,
ту витрините зарежда…
За елена и Вълчан,
всичко е безплатно там!
Хлебни Метафори:
- Замесени от едно тесто
- Има хляб в тази идея
- Харчи се като топъл хляб
- Имаме още много хляб да ядем
- Всички сме трохи от общия хляб
Лекции и публикации
Д-р Надежда Савова разказва за хлебните къщи по света и смисъла от социалното предприемачество. Като малко дете, прабабата на Надежда често и разказвала колко по-усмихнати били хората когато улиците на България миришели на хляб от кварталните фурни. С мечтата да възроди този вкус и цвят на градовете, Надежда е благодарна за благословията да обиколи 76 страни, като докторант по Културна Антропология в Принстънския университет и като пътешественик, изучавайки и изпробвайки как любителското изкуство (и месенето на хляб като такова) поражда социална промяна. Така основава Международният Съвет на Самодейните Средища (M3C – http://www.international3c.org , глобална мрежа, която към момента свързва 56 страни с подобни на читалищата национални мрежи от културни центрове за местно развитие. M3C развива програмата Хлебни Къщи в над 12 страни на 5 континента и създава модел за социално предприемачество чрез фурни – културни центрове, в които ангажира хора от уязвими групи.
TEDx са местни, самоинициирани събития, сходни с TED, където x=самостоятелно организирано TED събитие. През 2010 година TEDxBG, бе първото събитие от подобен вид правено в България. На TEDxBG публиката гледа комбинация от записен TED видео материал и известни български презентатори на живо, подбрани по начин, който да разпали смислена дискусия и да разкрие нови връзки между различни културнозначими теми от областите на наукатa, изкуството, технологията, журналистиката, дизайна и устойчивото развитие.
- Хлебна терапия – вдъхновението на една българка, обиколило света, Май 2016
- Репортаж за Хлебните къщи на бразилското онлайн издание Dive in Sоcial: Bread Houses Network: food connects people, Май 2016
- Investor.BG: “Все повече български бизнес модели ще тръгнат по света”, Май 2016
- Мрежа Хлебни Къщи са цитирани като модел за социална иновация изнесена от България по света във визията за развитието на България като лидер в социалните иновации “Дестинация номер едно” , написана от Георги Камов.
- Иновации социален бизнес: Къщата на хляба Forbes Bulgaria #30, Sep 2013
- Замесено с любов – вестник Капитал , Декември 2013
- Капитал: “Bread Houses спечели българския конкурс за социални бизнес идеи”
- Bulgaria OnAir: “Социалният бизнес – мисия възможна!”
- Капитал: “Дал бизнес добро”