Мисията на нашите социални предприятия-фурни е да продаваме не хляб, а надежда!

 Продавач на Надежда 

(Джани Родари)

Ако можех да имам едно

магазинче със две полички,

бих продавал… познайте какво?

— Надежда. Надежда за всички.

 „Купете! С отстъпка за вас!

Всеки трябва надежда да има!“

И на всеки бих давал аз,

колкото трябва за трима.

 А на тоз, който няма пари

и само отвънка поглежда,

бих му дал, без да плаща дори,

всичката своя надежда.

nadezhko-logo-last-blue-page-001

Ние сме компания водена от латинския смисъл на думата: „cum panis“, „да споделиш хляб с ближния“!

Хлебна къща София – Фурна “НадЕжко” (www.nadezhko.com) e иновативен модел на социалнопредприятиефурна за автентичен квасен хляб, която обучава и наема хора от различни уязвими групи (младежи в риск, хора с увреждания и хронични заболявания, трайно-безработни майки). Същевременно  Хлебна къща София – Фурна “НадЕжко” предоставя редовни безплатни сесии с нашата уникална, –“Хлебна терапия” Bread Therapy (www.breadtherapy.net) за хора с увреждания, травми и други специални нужди, чиято ефективност е доказана от психолози. Мисията на фурната е да служи на своя квартал и град за социално-културен център, в който всяка седмица има и общностни месения за взаимопомощ на всякакви смесени групи от различни възрасти и прослойки, като мисията ни е да “Месим, за да се смесим!”.

Защо хляб?

  • Хлябът е универсален символ, познат и обичан от всички хора по света, консумиран от всеки без значение на пол, възраст, религия, местообитание и т.н. Хлябът е универсален език за сближаване и споделяне.
  • Хлябът може да се приготвя от всеки, от деца до пенсионери и хора с различни увреждания, като същевременно е най-забавната кулинарна дейност.
  • Хлябът ангажира, увлича и мотивира участниците като дейност много повече отколкото други обучителни дейности. Хлябът е подходяща платформа за иновативни образователни методи като teaching by doing и edutainment.
  • Приготвянето на хляб развързва ръцете, отваря сърцето и очите, прави ни по-търпеливи и наблюдателни, кара ни да се вслушваме във вътрешния си глас и в мненията на другите.
  • Когато хората споделят храна е много по-вероятно да стигнат до единомислие и мирни взаимоотношения, дух на сътрудничество. Затова много дипломати и бизнесмени обсъждат важни въпроси на работни закуски, обяди и вечери.
  • Да си творец означава да създаваш, а не само да консумираш. Хлябът и изкуството на приготвянето му вдъхва самоувереност и добро настроение, настройва към творческо решение на проблемите, а не фиксирането в тях.
  • Хлябът стимулира всичките ни сетива! Особено тактилните (допира), вкусовите и спомените събудени от аромата, което стимулира мозъчната дейност и води до по-задълбочено осъзнаване и разбиране на големите житейски въпроси: Кой съм аз? Какъв е смисълът на живота? Защо сме тук? Какво е храната за тялото и какво е храната за душата?
  • За нас хлябът е индикатор за състоянието и промяната на човека и обществото. За нас максимата „не само с хляб ще живее човек“ разкрива как именно хлябът като най-основната храна трябва да ни припомня постоянно за всичко друго отвъд него, най-вече нематериалното и духовното, което е и най-потребното за да сме живи, а не просто да преживяваме.
  • За нас хлябът има мисията да ни освободи от него, от зависимостта от храната и материалното, за да ги видим не като цел а само като средство за връзка и любов между хората.

Хлебни Метафори:

  • Замесени от едно тесто
  • Има хляб в тази идея
  • Харчи се като топъл хляб
  • Имаме още много хляб да ядем
  • Всички сме трохи от общия хляб

Лекции и публикации

Д-р Надежда Савова разказва за хлебните къщи по света и смисъла от социалното предприемачество. Като малко дете, прабабата на Надежда често и разказвала колко по-усмихнати били хората когато улиците на България миришели на хляб от кварталните фурни. С мечтата да възроди този вкус и цвят на градовете, Надежда е благодарна за благословията да обиколи 76 страни, като докторант по Културна Антропология в Принстънския университет и като пътешественик, изучавайки и изпробвайки как любителското изкуство (и месенето на хляб като такова) поражда социална промяна. Така основава Международният Съвет на Самодейните Средища (M3C – http://www.international3c.org , глобална мрежа, която към момента свързва 56 страни с подобни на читалищата национални мрежи от културни центрове за местно развитие. M3C развива програмата Хлебни Къщи в над 12 страни на 5 континента и създава модел за социално предприемачество чрез фурни – културни центрове, в които ангажира хора от уязвими групи.

TEDx са местни, самоинициирани събития, сходни с TED, където x=самостоятелно организирано TED събитие. През 2010 година TEDxBG, бе първото събитие от подобен вид правено в България. На TEDxBG публиката гледа комбинация от записен TED видео материал и известни български презентатори на живо, подбрани по начин, който да разпали смислена дискусия и да разкрие нови връзки между различни културнозначими теми от областите на наукатa, изкуството, технологията, журналистиката, дизайна и устойчивото развитие.